Påfugl
Fra skitse til bog

Påfugl

7. oktober 2022

"Alle mine tegninger er lavet i hånden, så farverne forpligter, når først man har sat penslen til papiret"

I 'Fra skitse til bog' fortæller Gutkinds forfattere om den kreative proces bag bøgerne.

Her har vi talt med Ane Bjørn om tilblivelsen af Påfugl. Fra en enkeltstående tegning af en dreng med en påfuglefjer i hånden til en billedfortælling om at finde det smukke i sig selv og turde folde det ud.

"Drengen med påfugleskyggen rummede en historie, der var større end bare en enkelt tegning"

Den første tegning

Ideen til Påfugl voksede ud af en tegning, jeg havde lavet. En lille dreng i sort og hvid med en farvet påfuglefjer i hænderne og skyggen af en kæmpe påfuglehale bag sig.

Da Tine Flyvholm, min redaktør, så tegningen og spurgte ind til tankerne bag, kunne jeg mærke, at drengen med påfugleskyggen rummede en historie, der var større end bare en enkelt tegning. En historie om at bære noget smukt og storslået indeni, der ikke kan ses udenpå – og en historie om at finde dette smukke i sig selv og turde folde det ud.

Karakterudvikling og figurskitser

Hovedpersonen, Momo, endte med at se helt anderledes ud end drengen på den første tegning. Han voksede sig lidt ældre og blev mere spinkel og "fuglet" i min skitseproces.

"Jeg laver altid karakterskitser af mine figurer ... Sådan lærer jeg dem at kende"

Momos fysiske karakteristika forstærkes i kontrasten til hans far, der er stor og bred med enorme næver, som Momos små hænder forsvinder i, når de holder i hånd.

Jeg laver altid karakterskitser af mine figurer, hvor jeg afprøver forskellige udtryk og positurer. Sådan lærer jeg dem at kende, så jeg nemmere kan se dem for mig og derved også nemmere tegne dem, så de bevæger sig naturligt og ligner sig selv gennem hele bogen.

En forside er ikke bare en forside

For mig er forsiden måske den vigtigste tegning i hele bogen. Den kan være afgørende for, om læseren overhovedet har lyst at åbne bogen eller ej.

"For mig er forsiden måske den vigtigste tegning i hele bogen"

Den skal vække nysgerrighed, fortælle tilpas meget, men ikke for meget, den skal slå tonen an og præsentere universet – og samtidig skal den være overskuelig, ikke rodet og, nå ja, gerne helt vildt flot.

Jeg bruger tit små mini-skitser til at lege med komposition og dynamik, som her hvor jeg har testet forskellige forsidekompositioner til Påfugl i min notesbog.

"Momos univers kaldte på funklende farveblyanter og klare akvareller i en farveskala, jeg ikke så tit bevæger mig i"

Blå, grøn, lilla, guld

Momos univers kaldte på funklende farveblyanter og klare akvareller i en farveskala, jeg ikke så tit bevæger mig i. Det er uden tvivl min mest farverige bog, men hvordan kunne den næsten blive andet, når den handler om en dreng, der har en påfugl indeni.

Alle mine tegninger er lavet i hånden, så farverne forpligter, når først man har sat penslen til papiret.

I arbejdet med Påfugls mange farver, lavede jeg farveskitser til de fleste opslag, inden jeg farvelagde den endelige tegning. På den måde kunne jeg teste, hvordan farverne spiller med hinanden, og sikre en visuel ro og sammenhæng i et univers af funklende fjer og glitrende vinger.

Din browser er forældet!

Opdater din browser for at se siden korrekt

Opdater nu