Lars Kepler

Lars Kepler

Lars Kepler er et pseudonym for det svenske forfatterpar Alexandra og Alexander Ahndoril.

"En stilsikker, velkomponeret og afsindigt effektiv page-turner"
- Berlingske om Sandmanden

Lars Kepler er pseudonymet for det svenske forfatterpar Alexandra og Alexander Ahndoril.

Under navnet Lars Kepler har de skrevet Hypnotisøren (2009), Paganinikontrakten (2010), Ildvidnet (2011), Sandmanden (2012), Stalker (2014), Kaninjægeren (2016), Lazarus (2018), Spejlmanden (2020) og Netspinderen (2022), der alle er del af krimiserien med kriminalkommissæren Joona Linna i hovedrollen. Bøgerne er oversat til mere end 40 sprog og har solgt over 17 millioner eksemplarer verden over.

Udover serien om Joona Linna har de skrevet den fritstående psykologiske thriller Playground (2016) om en mørk og skræmmende rejse ind i livet efter døden.

Både Alexander og Alexandra Ahndoril var etablerede forfattere, før de begyndte at skrive sammen. For at differentiere deres fælles udgivelser fra deres individuelle værker traf de beslutningen om at skrive under et samlet pseudonym.

Sammen har de udviklet en fælles skriveproces bestående af tre faser: samtalefasen, hvor de fordyber sig i en grundlæggende idé og udtænker plottet, hvorefter research-fasen begynder, så fortællingen bliver autentisk. Herefter opstår den magiske del af skrivearbejdet, som de selv beskriver det, hvor historien skabes, og tekster byttes igen og igen, så parret ikke længere kan kende forskel på, hvem, der har skrevet hvad.

Lars Kepler har været nomineret til og modtaget en lang række priser, herunder BookBeats pris for årets svenske krimiforfatter i 2021 samt Adlibris' pris for årets krimi i 2022. Netspinderen (2022) er yderligere nomineret til Mofibo Awards 2023 i Danmark.

Interview med Lars Kepler om 'Søvngængeren'

"Hårene skal rejse sig i nakken, man skal få hjertebanken, og tårerne skal pible frem i øjnene"

Alexander og Alexandra Ahndoril fortæller om glæden ved at gense gamle venner i bog efter bog, om de lykkelige stunder når magien siver ind i deres arbejdsværelse, men også om det mareridtsagtige mørke, der er en vigtig del af deres hverdag.

"Hårene skal rejse sig i nakken, man skal få hjertebanken, og tårerne skal pible frem i øjnene"

Din browser er forældet!

Opdater din browser for at se siden korrekt

Opdater nu