Jan Gradvall om ABBA, musikken og menneskerne bag.
Jan Gradvall har fulgt de fire medlemmer af ABBA gennem ti år og folder i sin bog Vemod undercover historien om bandet og tiden ud.
Her fortæller han om sin livslange fascination af bandet, og hvordan han fik adgang til de fire medlemmer, som ellers har været notorisk svære at få i tale.
Og så løfter den svenske musikjournalist og forfatter sløret for, hvilke ABBA-sange han selv har et helt særligt forhold til.
Hvordan opstod din fascination af ABBA?
Den første LP, jeg købte for mine egne penge som tiårig, var Waterloo. ABBA har altid været der i mit liv. Selv da jeg som 16-årig begyndte at skrive om musik i et punk-fanzine, holdt jeg fast ved min kærlighed til ABBA.
Du har interviewet de fire medlemmer løbende gennem ti år. Hvordan fik du adgang til bandet, som jo ellers er notorisk svært at få i tale?
I 2013 lavede jeg en reportage om ABBA, det var første gang i næsten 30 år, at alle fire medlemmer gik med på at lade sig interviewe. Efter det åbnede en dør sig.
Jeg tror, jeg har fået lov, fordi jeg hele tiden har fokus på musikken. I 1970erne og 1980erne spurgte ingen ind til musikken, og slet ikke når det gjaldt spørgsmål til Agnetha og Frida.
Der er skrevet mange bøger om ABBA gennem tiden. Hvad var det for en historie, der manglede at blive fortalt – og hvad er dermed det særlige ved din bog?
De bøger, der findes om ABBA, henvender sig til de mest hengivne ABBA-fans. Det er bøger med årstal, diskografier og billeder.
Jeg har i stedet valgt et større perspektiv og fortæller om de fire medlemmers liv, hvad der formede dem, hvordan Sverige og Skandinavien formede dem, hvordan de skabte deres musik, hvorfor den aldrig bliver forældet.
"Man har aldrig kunnet placere ABBA i nogen trend"
Du er kommet tæt på ABBA. Hvad har overrasket dig mest, efter du har lært bandet at kende?
De er fire meget forskellige og komplekse personer. Agnetha skrev næsten alle sine sange selv, da hun havde en solokarriere i 1960erne. Hun var den eneste i bandet, som kunne læse noder.
Frida er født i Norge efter afslutningen på Anden Verdenskrig med en tysk soldat som far. Hendes mormor tog hende med til Sverige, for at hun skulle slippe for den hævn, der ramte tyskerpigerne.
Björn er udadtil det mest sociale og artikulerede medlem af bandet, men er præget af en kompleks opvækst med en far, som aldrig forstod ham.
Benny siger, at hans melodier kommer fra det vemod, som kendetegner landene, der ligger ved vodkabæltet. Benny og Björn definerer sig i dag som ædru alkoholikere.
Hvilke ABBA-sange har du et særligt forhold til i dag og hvorfor?
'SOS' er et fantastisk popnummer. Sex Pistols drejede en melodistump til 'Pretty Vacant' udfra det nummer. 'The Name of the Game' har en guddommelig gang og blev samplet af Fugees. ABBA har sagt nej til alle, som ville sample deres numre med undtagelse af Fugees og Madonna. 'Dancing Queen' – den sang gør verden smukkere, hver gang den spilles.
ABBA er et band, der bliver ved med at tiltrække nye generationer af fans. Hvad gør musikken eviggyldig, tror du?
ABBA handler ikke om nostalgi. De fleste, der lytter til ABBA i dag var ikke født, da bandet var aktivt. Man kan heller ikke placere sangene i tiden. Man har aldrig kunnet placere ABBA i nogen trend.
Jeg spurgte instruktøren af ABBA Voyage i London, Baile Walsh, hvordan han ville beskrive ABBA. Han svarede: "Som en folkemusikgruppe fra Mars".