Gutkinds direktør fylder 50 år
Portræt

Gutkinds direktør fylder 50 år

23. marts 2021

Jacob Søndergaard kan 25. marts fejre sin 50 års fødselsdag, et par måneder efter, at det forlag, han selv betegner som en livsdrøm, fylder et år.

For et år siden var der ikke udkommet en eneste bog på Gutkind Forlag, og de fem ansatte, der var med fra begyndelsen, var endnu ikke rykket ind i lokalerne i hjertet af København.

I dag råder forlaget over tre etager i Læderstræde, staben af medarbejdere er mere end fordoblet, og med en omsætning, der ved årsskiftet rundede 10 mio. kroner efter et halvt år i markedet, er Gutkind blevet en væsentlig spiller i den danske forlagsverden. Bøger af forfattere som Stine Pilgaard, Tine Høeg, Kristina Stoltz og Helle Helle har nået bestsellerlisterne og høstet ros fra anmelderne.

Har man sagt Gutkind, har man også sagt Jacob Søndergaard. Det var ham, Bonnier Books kontaktede i efteråret 2019, da Nordens største forlagsvirksomhed gerne ville ind på det danske marked igen, ham der har sat holdet og skabt Gutkind Forlag fra bunden.

"Det her er min lidenskab, det er et altabsorberende arbejde, og jeg elsker det," siger Jacob Søndergaard.
"Jeg er konstant optaget af den samtale, der finder sted i og omkring litteraturen, og jeg har mange venner, der har berøring med den, så jeg har skabt en tilværelse, der består af forbundne kar."

Et stærkt nordisk fokus kendetegner Gutkinds profil og ligger Jacob Søndergaard personligt på sinde. Forfattere som Åsa Linderborg, Geir Gulliksen, Klas Östergren, Kjell Westö, Elisabeth Åsbrink og Matias Faldbakken udkommer alle hos Gutkind, og mange flere er på vej.

Og så glæder Jacob Søndergaard sig for tiden over den linje for børne- og ungdomslitteratur, som forlaget er ved at etablere.
"Der ligger en idealistisk drivkraft i at kunne tilbyde børn og unge kvalitetslitteratur. Dér føler jeg, at jeg betaler en gæld tilbage til mine forældre, for jeg er opflasket med gode børnebøger."

Jacob Søndergaard er vokset op i Poulstrup, en landsby uden for Hjørring i Vendsyssel. Begge hans forældre var lærere og underviste på den skole, han selv kom på. Hans mor var københavner, faren vendelbo, og som en del af en 1968-bølge kom de til den lille landsby, hvor der manglede lærere.

De flyttede alle sammen ind på den samme vej i nybyggede parcelhuse, og om aftenen mødtes de og spillede guitar, drak rødvin og arrangerede litteraturkredse.

“Det var et møde mellem et meget landligt miljø og så et kulturelt interesseret lærermiljø,” siger Jacob Søndergaard.
Han mener, at det møde har skabt grundlaget for hans arbejde i forlagsverdenen og hans syn på litteraturen.

"Mine forældre og deres venner viste, at litteraturen er fyldt med glæder, og at man kan gå på opdagelse i den"

"Mine forældre og deres venner viste, at litteraturen er fyldt med glæder, og at man kan gå på opdagelse i den. Det har jeg vidst, fra jeg var helt lille. Siden har jeg selvfølgelig valgt min egen vej, min egen måde at forholde mig til litteraturen på."

I gymnasieårene kastede Jacob Søndergaard sig over fx 1980er-digtere som Michael Strunge og Søren Ulrik Thomsen og fandt en ligesindet i blandt andre vennen Lasse Horne Kjældgaard, der i dag er litteraturprofessor og sekretær for Det Danske Akademi.

Efter gymnasiet flyttede han til København og læste dansk på universitetet, men at han endte i forlagsverdenen var i første omgang lidt tilfældigt. Mens han skrev speciale, sad han en dag og bladrede i Politiken. En annonce fangede hans blik: "forlagsredaktør søges". Han søgte jobbet på Lindhardt og Ringhof og fik det (i 2000). Siden har han ikke forladt branchen.

Fem år senere kom han til GB Forlagene som seniorredaktør og var der i tre måneder, indtil Jakob Kvist tilbød ham stillingen som forlagschef på det fremadstormende People’sPress.

Efter et par år der, kom han tilbage til GB Forlagene, der i mellemtiden havde skiftet navn til Rosinante & Co. Først som redaktionschef og fra 2017 som forlagschef.

"De tolv år, jeg havde i Rosinante & Co., var lykkelige arbejdsår. Tit tænkte jeg: Det er dét her, jeg vil, jeg har fundet min plads i arbejdslivet, samfundet og min egen tilværelse med Rosinante.

De værdier, der var knyttet til det forlag, den måde vi arbejdede med litteraturen på, det publicistiske grundsyn, kunne jeg identificere mig fuldstændig med, og jeg havde gode kolleger."

Derfor var det også et hårdt slag, da Rosinante & Co.s ejer, Gyldendal, valgte at lægge datterforlaget ind under hovedforretningen og på den måde lukke det som selvstændigt forlag. Jacob Søndergaard vidste hurtigt, at han ikke ville tage imod den stilling, han blev tilbudt på Gyldendal.

“Ikke på grund af vrede eller bitterhed, men jeg havde en instinktiv forestilling om, at der ventede mig noget andet. Jeg har oparbejdet et stort netværk gennem årene og har drømt om at skabe mit eget. Jeg var på det tidspunkt 48 år gammel og kunne se min 50-års fødselsdag i horisonten. Jeg havde nok en forestilling om, at hvis det skulle ske, så var det nu, ikke om ti år.”

At opkaldet fra svenske Bonnier ville komme, kunne han ikke vide. Selvom Gutkinds succes har overgået Jacob Søndergaards vildeste forestillinger, har han stadig masser af ambitioner. Blandt andet om at skabe en række samarbejder for at få litteraturen bredt ud.

"Litteraturen er en konstant anfægtelse af den samtale, vi har med os selv som levende mennesker og i de fællesskaber, vi indgår i."

Et eksempel er det bogmedie, Gutkind netop har etableret sammen med Føljeton, litteraturmagasinet Atlas og Thorvaldsens Museum. Eller de bånd til forlag i de andre nordiske lande, Gutkind hele tiden knytter. Fordi det ifølge Jacob Søndergaard er vigtigt, at litteraturen er en stemme i samfundsdebatten.

“Litteraturen kan minde os om, at der findes andre livsvilkår og andre bevidstheder end vores egne. Litteraturen er en konstant anfægtelse af den samtale, vi har med os selv som levende mennesker og i de fællesskaber, vi indgår i, og det mener jeg også er et demokratisk anliggende. Jeg vil gerne bidrage til, at litteraturen kan virke i menneskelivet og i samfundet,” siger han og tilføjer om fremtiden:

“Jeg vil godt have, at Gutkind er et af Nordens vigtigste forlag. Og på sigt også blandt de største.”

Din browser er forældet!

Opdater din browser for at se siden korrekt

Opdater nu