Dansk thriller om lyssky diplomatiske aftaler og mørke familiehemmeligheder.
Christina Lund debuterer med thrilleren Sort monsun, der foregår i Bangkok, hvor forfatteren selv har boet og arbejdet som journalist.
I bogen flygter den PTSD-ramte udenrigskorrespondent Cathrine Birklund til Thailand, hvor hun bliver involveret i en mystisk sag om en forsvunden ambassadørdatter.
Hvad handler Sort monsun om?
Jeg har længe været optaget af traumer. Af hvordan en enkelt hændelse, eller en række af dem, kan være afgørende for et menneskes videre liv.
At vi hele tiden bevæger os på en usynlig line, som er livet, og hvis vi falder ned fra den, eller nogen skubber os, så er det ikke sikkert, vi kommer op og går på den igen. Men for at være menneske, med alt hvad det indebærer, så er vi nødt til at gå på den line.
Det er den kamp, min hovedperson befinder sig i. Kampen for at komme tilbage på linen.
Men Sort monsun handler også om meget andet – den handler om moderskab, misbrug, diplomati, familiehemmeligheder, tragedier og politisk frihed.
Hvordan opstod ideen til bogen?
Det var ideen til min hovedkarakter Cathrine Birklund, der opstod først.
Jeg havde længe interesseret mig for diagnosen PTSD på grund af en historie i min egen familie, men den historie var jeg ikke klar til at skrive.
I stedet opstod ideen til Cathrine, og først forsøgte jeg at skrive hende ind i historier, som ikke var en thriller, men det kom aldrig rigtig til at fungere.
Det var først, da jeg fik ideen til et spændingsplot, at karakteren Cathrine fik det spillerum, hun behøver.
Hvem er din hovedperson Cathrine Birklund?
Hun er udenrigskorrespondent, men hun er ikke i arbejde, da hun har været ude for en arbejdsulykke.
Hun er også mor, men bor ikke sammen med sin søn og hans far. Hun er i det hele taget et ret skidt sted, når læseren møder hende i begyndelsen af bogen.
Hun er en temmelig intens type, som virkelig ikke forsøger at please nogen som helst. Hun er helt sin egen og er drevet af lysten til at fortælle historier, som kan gøre en forskel.
Hun er også drevet af stor retfærdighedssans og har i virkeligheden alle de egenskaber, der udgør en god (anti)heltinde.
Desværre er hun også sin egen helt store fjende, og hun kæmper både med overlevelsesskam, skyldfølelse over noget, hun har gjort, og et ret stort medicin- og alkoholmisbrug.
"Af en spændingsforfatter at være er jeg nok lidt af en bangebuks"
Hvordan har du trukket på dine egne erfaringer i plot- og karakterudvikling?
Det har været en meget stor fordel at kunne trække på min egen erfaring som journalist og også som udenrigsjournalist i forhold til at skabe både plot og karakterer.
Det var vigtigt for mig at skabe et plot, hvor min baggrund og erfaringer fra Sydøstasien kom i spil. Derfor lå det også lige til højrebenet, at Cathrine skulle være journalist.
I en meget tidlig udgave af manuskriptet var karakteren Pim retsmediciner, men det ændrede jeg ret hurtigt. Blandt andet fordi jeg fandt ud af, at jeg ikke bryder mig om at skrive om døden på den måde.
Jeg får det simpelthen fysisk dårligt af det. Jeg læser og ser heller ikke bøger og film, hvor den slags er meget eksplicit. Så af en spændingsforfatter at være er jeg nok lidt af en bangebuks.
Jeg arbejder nu på bind to, og her optræder en dansk politimand, der er udstationeret i Thailand.
Jeg ved kun en smule om politiarbejde, så det er afgørende, at jeg får hjælp af en, der har den slags erfaring.
"PTSD og misbrug har jeg ikke haft personlige erfaringer med. Det har jeg fået god hjælp til at skildre"
I forhold til Cathrine så indeholder hun jo uundgåeligt noget af mig, men hendes PTSD og misbrug har jeg ikke haft personlige erfaringer med.
Det har jeg fået god hjælp til at skildre. Blandt andet har jeg fået min gode veninde, der er lektor i psykologi ved Københavns Universitet, til at hjælpe mig med at få beskrevet PTSD på en realistisk måde, men selvfølgelig med den frihed, der ligger i at skrive fiktion.
Karakteren Yosuf er stærkt inspireret af en virkelig person, jeg lærte at kende, da jeg boede i Bangkok.
Pim er et sammensurium af flere både virkelige og fiktive personer.
Malmkjær er modelleret efter min gamle underviser på journalistik og så ældre mandlige journalister, jeg har mødt gennem mit arbejde.
Meget af handlingen foregår i Thailand. Hvorfor?
Thailand og den sydøstasiatiske del af verden har fastholdt min fascination, siden jeg var der første gang som 20-årig på den obligatoriske rygsækrejse.
Jeg blev ved med at vende tilbage og besluttede mig som nyuddannet journalist at sige mit gode, faste job i DR op og rejse afsted for at læse Sydøstasien-studier og bo i Bangkok som freelance-korrespondent.
Mange rystede på hovedet. Ikke mindst fordi jeg havde ambitioner om at bosætte mig et sted, hvor interessen fra redaktionerne hjemme i Danmark var, og er, forsvindende lille.
Men det var et kæmpe eventyr. Efter jeg blev mor og siden flyttede hjem til Vestjylland, så er min udlængsel ikke blevet mindre, men den er blevet stillet på en anden måde, end der var muligt tidligere.
Nemlig ved at skrive på en spændingstrilogi, hvor jeg hele tiden kan genbesøge Thailand i mine tanker, erindringer og research.