Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinetkoncert i A-dur, II: Adagio
(Wolfgang Meyer, Nikolaus Harnoncourt)
Tritonus har et antal musikstykker, som kan kaldes romanens "signatursange". Dette er en af dem. Enhver, der har læst bogen, ved hvorfor det er så vigtigt for Lindell, at Adagio spilles under Raviais' kammermusikdage.
Gustav Mahler: Symfoni nr. 2 i c-mol, Opstandelsen
(Berliner Philharmoniker, Sir Simon Rattle)
Her er jeg nødt til at afvige fra playlistens opdelings- og udvælgelsesprincip. Jeg er ikke i stand til at opdele dette værk. Men hvis du ikke orker at lytte til hele symfonien, er det i satsen I: Allegro Maestoso, at Reidar Lindell mener, at han hører White Stripes' Seven Nation Army. (Lyder kontrabassen virkelig som Seven Nation Army? Nej, men der er en lille lighed.) Og IV: Urlicht er den lied, som Brander synes er en af de smukkeste, men også den som Krista plager ham med. Og den lange finale er ... ja, lyt!
Antonin Dvorák: Symfoni nr. 9 i e-mol, Fra den nye verden, II: Largo
(New York Philharmonic, Alan Gilbert)
Nu tilføjer jeg frækt mit eget yndlingsstykke, som ikke høres i romanen. Jeg elsker det musik, Dvorák skrev da han boede og arbejdede i USA. Han hentede toner fra amerikansk folkemusik og lod dem smelte sammen med de centraleuropæiske toner, han havde med sig fra barndommen. Lyt også gerne til hans strygekvartet opus 96, Den Amerikanske.
Lyt til hele spillelisten her